Dick Johnson 10 vuotta – miten helvetissä näin pääsi käymään?

Vihdoinkin me pääsemme muistelemaan, mistä kaikki alkoi vuonna 2014!


Nimittäin tasan kymmenen vuotta on kulunut siitä, kun Dick Johnson sai monen muun menestystarinan lailla alkunsa opiskelijaboksin vaatekaapista.

Dick Johnson ei lähtenyt liikkeelle Tampereen Härmälästä valmiina iltaan, vaan enemmänkin... noh, vähän hatarasta nettikaupassa, jossa tuore nuori yrittäjä Leevi myi jenkeistä tuotuja hiurasvoja ja toivoi parasta.

Nettisivu oli nimeltään dick.fi – ja tajuttiin heti, että perään pitää heittää Johnson jatkoksi, jotta homma näyttäisi edes vähän ammattimaiselta.

Ensimmäisiä Dick Johnson -verkkokaupan versioita vuonna 2015.

Ja loppu onkin historiaa. Paitsi että tämä ei ole mikään tylsä historiikki täynnä katelaskelmia ja yritystoimintasunnitelmia, vaan trippi räväköiden tuotteiden, törkeän huumorin ja hulluuden parissa.

Tämä matka onkin kymmenen vuoden aikana vienyt meidät opiskelijakämpän vaatekaapista festarilavoille ja kansainvälisille markkinoille!


2014: Pomade Inepuisable – se ensimmäinen oma tuote

Dickin tarina alkoi klassisten hiuspomadejen myynnistä, ja tottakai ennen pitkää piti tehdä myös se ensimmäinen oma tuote.

Kehitimmekin saman tien vuonna 2014 Pomade Inepuisablen, joka on vesipohjainen hiusrasva, joka ratkaisee maailman tärkeimmän ongelman: miten saada pomade nuppiin, ilman että koko pää on vaseliinissa? Inepuisable tarjoaakin klassista kiiltoa ja tiukkaa pitoa, kuitenkin huuhtoutuen tarvittaessa helposti pois sekä näpeistä että hiuksista.

 


Ensimmäisen oman tuotteen pakkaukseen panostettiin suuresti, ja lopullinen pakkaus henkiikin klassista The Great Gatsby-meininkiä, joka löytyy monista tuotteistamme edelleen. Koska kukapa nyt ei haluaisi kokea olevansa Leonardo DiCaprio keskellä krapula-aamua?

 

2015: Snake Oil – hittituote, joka tuoksuu hiton hyvältä

Pomade Inepuisablen menestyksen jälkeen kehitimme heti perään Snake Oilin: siis partaöljyn, joka on saanut nimensä suoraan villin lännen huijari-käärmeöljykauppiailta.

Mutta Dick ei kuitenkaan kusettanut – luotiin yksinkertaisesti parempi partaöljy kuin kenelläkään muulla.


 

Snake Oil nousi heti meidän myydyimmäksi tuotteeksemme, ja saatiin vihdoin toimitusjohtaja tulemaan ulos (vaate)kaapista ja siirtymään ensimmäisiin ihan oikeisiin toimitiloihin Tampereen PMK-talolle.

 

Toimitusjohtaja työssään ensimmäisissä Dickin toimitiloissa Tampereen PMK-talolla vuonna 2015.

Yksi syy Snake Oilin menestykseen oli sen tuoksu, nimeltään Whiskey & Vanilla. Se on miehekäs, mutta tarpeeksi leikkisä, ettei kukaan kuvittelisi sinun olevan liian vakava tyyppi. Täydellistä!

Ensimmäinen versio öljystä oli vain 10 millilitran pullossa, kunnes lopulta päädyttiin nykyisen kaltaiseen ruskeaan lasipulloon. Nykyään partaöljy toimitetaan pumppukorkilla, mutta alkuperäisessä versiossa öljy lorautettiin käsiin suoraan pullosta.

2016: Pallivaha – mikäs muukaan?

Ja sitten se, mistä kaikki vieläkin puhuu ja mistä meidän edelleen parhaiten muistetaan. Toimitusjohtaja Leevi sai kerran juoksulenkillä... noh, vähän epämukavia hiertymiä sinne minne valo ei paista, ja parin mutkan kautta syntyikin Pallivaha.

Tiedämme kyllä, mitä ajattelit: mekin meinasimme perua tuotteen ennen julkaisua.

Mutta kyseinen voide kuitenkin räjäytti potin ja teki Dick Johnsonista tunnetun vähän joka paikassa. Pian Pallivaha ja sen rasvaisen setämiehen koristama purkki oli kuuma puheenaihe kaveriporukoissa ja mediassa, ja joka erä myytiin loppuun hetkessä.

Vitsit sikseen. Pallivaha soi miehillekin tekosyyn nauttia pehmeistä palleista, ja samalla välttää hiertymien kaltaiset ongelmat.


Alkuperäisessä Pallivahan purkissa oli kuva rasvaisesta "setämiehestä".

Saman vuonna avautui myös ensimmäinen Dick Johnson Barbershop Tampereelle. Käytiin hakemassa Amsterdamin mestaripartureilta inspiraatiota, ja päätettiin tuoda mannermainen grooming-kulttuuri ankeaan Suomeen.

Tampereen Barbershop oli jättimenestys heti alusta alkaen. Nykyään aidosta Barbershop-tunnelmasta pääsee nauttimaan Tampereen lisäksi myös Turussa ja Helsingissä.


Parturiliikkeen mainontaa Tampereen Hämeenkadulla alkuvuodesta 2016.

2017: Ruotsin valloitus – tai melkein...

Jokainen kotimainen kasvufirma kääntää jossain kohtaa katseensa kohti Ruotsia, ja vuonna 2017 luultiin Snake Oilin ja Pallivahan menestyksestä humaltuneina, että länsinaapuri ottaisi myös meidät vastaan avosylin.

Promomateriaalia Dick Johnsonin Ruotsin valloituksesta vuodelta 2017.

Noh, sanotaanko että ei ottanut. Dickin "Jävla gott kaffe" ja "Pungvax" ei ihan iskeneet Tukholman hienoihin hipstereihin. Siitä seurasi lopulta kiusallista anteeksipyytelyä, ja jouduttiin palaamaan Suomeen häntä koipien välissä.

Työ ei kuitenkaan ollut ihan turhaa. Nykyään Dickin sanomaa kuninkaallisille länsinaapureillemme levittää luotettu yhteistyökumppanimme, joka osaa siloittaa Dickin sanoman myös ruotsalaisten suuhun sopivaksi.

Dickin varastoa ja toimitiloja Tampereen PMK-talolla. Dickin toimisto ja varasto sijaitsivat täällä vuosina 2017-2022.


2018: Snake Balm – onko kovat jätkät vegaaneja?

Kun Snake Oil oli kasvanut jo legendaarisiin mittoihin, porukka alkoi kysellä meiltä pian myös omaa partavahaa. Pitkän kehitystyön tuloksena syntyikin Dickin oma Snake Balm. Tämä partavaha teki kovistakin äijistä vegaaneja, sillä mehiläisvaha korvattiin kasvipohjaisella kandelillavahalla.

Lisättiin sekaan vielä loraus Snake Oilista tuttua Whiskey & Vanilla -tuoksua, joka kruunasi kokonaisuuden. Teetettiin lopuksi vahalle mittatilaustyönä oma tinapurkki, joka palvelee tuotteen loputtua vaikkapa tyylikkäänä pikkutavaroiden säilytysrasiana.

Vegaanisuudesta huolimatta Snake Balm on edelleen tarpeeksi miehekäs, joten voit käyttää sitä pelkäämättä ituhipin tai viherpiipertäjän leimaa. Se on tähän päiväänkin mennessä yksi verkkokauppamme suosituimpia tuotteita!

Tuolloin päätimme myös kokeilla kansainvälistymistä uudelleen. Saksalaisiin upposi samanlainen ronski huumori kuin meihin suomalaisiin, joten laajennuimme Saksan markkinoille loppuvuodesta 2018.

Vuonna 2022 Dick DE:n uusi toimisto ja varasto avautui trendikkääseen itä-Berliiniin, missä toiminta jatkuu edelleen. Sieltä saksalaiset asiakkaat voivat ostaa esimerkiksi Scheisse Geiler Kaffea ja Hodenwachsia.

Saksan Dick Johnsonin etusivua.


2019: Eau De Parfum Serpent – vanhan koulukunnan luksusta

Miksi suihkuttaa, kun voi hinkata?

Tässä oli päällimmäinen kysymys mielessämme, kun alettiin kehittää vuonna 2019 ensimmäistä omaa parfyymiamme, joka sai lopulta nimekseen Eau De Parfum Serpent.

Se on miehekäs, tässä kohtaa jo klassikon asemaan nousseen Whiskey & Vanillan tuoksuinen tujaus luksusta, jota piti aluksi levittää sormella, koska ajateltiin, että tosimiehet kaipaavat vanhan koulukunnan meininkiä sumuttimien sijaan.


Serpent-parfyymi toimitettiin alun perin pullossa ilman spray-korkkia.

Huomasimmekin hyvin pian, että kyllä me miehetkin arvostamme helppoutta, jonka takia lisäsimme parfyymiin spray-korkin. Mutta mikäpä estäisi hinkkaamasta edelleen, jos mieli tekee?

Samana vuonna Dick Johnsonin parturiliike laajensi jo kolmannelle paikkakunnalleen ja avasi uuden Barbershopin Turkuun. Brittien saarilta lennätettiin jopa parturimestari vetämään orkesteria, kun Suomesta ei tahtonut löytyä tyylin taitajia.


2020: Shaving Gel – ja melkein oma areena!

Tampereen keskustaan suunniteltiin vuonna 2020 Uros Live -areenaa. Projektin kehityskaari osoitti, että draamaa mahtuu parempiinkin piireihin.

Palkkasimmekin arkkitehtitoimiston piirtämään havainnekuvan siitä, miltä Dick Johnson Areena olisi näyttänyt Tampereen keskustassa. Rahat eivät vain riittäneet tarjouskilpailuun, kun lopulta Nokia vilautti lompakkoaan ja sinetöi Areenamme kohtalon.

Arkkitehtiemme laatimaa havainnekuvaa Dick Johnson Areenasta.

Emme kuitenkaan vaipuneet epätoivoon, vaan lähdimme Italiaan etsimään työkaluja tyylikkästi muotoiltuihin partoihin. Siitä syntyi Shaving Gel Inexorable, joka on tarkkaan parran rajaukseen suunniteltu, helppokäyttöinen ajogeeli miehille.

Jotta homma ei mene liian hempeilyksi, lorautettiin sekaan juuri sopivasti savuisen viskin ja tupakan aromeja.

2021: Ghost Clay – kädet savessa luotu hiusvaha

Vuosi 2021 toi tullessaan Ghost Clayn. Tämä savipohjainen hiusvaha luotiin kaikille heille, jotka halusivat mattaisen lopputuloksen, mutta samalla täydellisen pidon.

Omien partureidemme pyynnöstä syntynyt Ghost Clay toi vanhan koulukunnan saven takaisin tyyliin, mutta siitä huolimatta Dickin meno ei ollut kuivaa kuten hiekkalaatikkolla.

Ghost Clayta varten kehitettiin täysin uusi Sweet Nectar -tuoksu, joka toi tervetullutta vaihtelua tähän asti miehekkäisiin tuoksuihimme. Kirpakan raikkaita sitrushedelmiä ja huumaavaa makeutta: voisiko kovinkaan jätkä oikeasti vastustaa tätä?

2022: God Spray – miehille, jotka vihaavat voiteita

Vuonna 2022 alkoi myrskytä, mutta tällä kertaa taivaalta ei satanut paskaa vaan kultaa!

Dick nimittäin huomasi vuosien työn jälkeen, että miehet inhoavat kasvovoiteiden tahmaisuutta, vaikka he muuten sormet moottoriöljyissä puuhastelevatkin.

Niinpä kehitimme kosteuttavan kasvosuihkeen, joka oli helppo käyttää ja joka tuoksuu tarpeeksi miehekkäältä. Uusi God Spray voittikin vielä samana vuonna himoitun Nordic Natural Cosmetics Awards -palkinnon.


Verkkokaupan voimakas kasvu jatkui samaan aikaan, ja firma muuttikin Tampereen keskustasta uusiin varasto- ja toimistotiloihin Pirkkalaan, mistä Dickin löytää edelleen.

Tuona vuonna Ukrainan sota toi harmaita pilviä Euroopan ylle. Niinpä osa tuotteiden myynnistä lahjoitettiin Ukrainan tukemiseen.

"Kaikki oli ihan vittuuntuneita silloin", tuumasi toimitusjohtaja jälkikäteen.

Dickin parturiliikkeissä myytyjen Magic Dust -tuotteiden voitto lahjoitettiin Ukrainan tukemiseksi.

Kesällä 2022 Dick alkoi kiertää kotimaisia festivaaleja parturikonttien kanssa. Kenties näit meidät esimerkiksi Ruisrockissa?


2023: Magic Mushrooms – taikatattien voimalla!

Vuosi 2023 toi mukanaan jotain aivan uutta.

Ja ei, ei LSD:tä, vaan Magic Mushrooms -kasvoseerumia. Tämä syväkosteuttava tuote oli seuraava askel sen jälkeen, kun God Spray oli saanut miehet kaipaamaan vielä tehokkaampaa ihonhoitoa. Lion’s Mane -sieniuute mahdollisti seerumin maagisen tehon, ja pian tuotteesta tulikin ihonhoitosarjamme suosituimpia.


Mutta mikä oli tämän vuoden todellinen suurmenestys? Tietenkin Venomous Vials -parfyymikokoelma, joka julkaistiin joulun 2023 alla ja myytiin hetkessä loppuun.

Parfyymikokoelma kehitettiin firman koko henkilökunnan yhteistyönä, ja lopputuloksena syntyi lahjalaatikkoon pakattu, tuoksukortein varustettu kokoelma ranskalaisista tuoksuöljyistä valmistettuja parfyymeja.


2024: Venomous Vials – uusin menestystuote

Parin viimeisen vuoden aikana Dick on keskittynyt hiomaan toimintaansa ammattimaisempaan suuntaan.

Tuotteiden laatu ja räväkkä huumori ovat edelleen etusijalla, mutta olemme kymmenessä vuodessa kasvaneet yhden ihmisen sivubisneksestä miljoonaluokan konserniksi. Pirkkalan päämajallamme pyöriikin nykyään jos jonkinmoista hiipparia pitämässä firman pyöriä pyörimässä.

Vuoden 2023 lopussa julkaistu Venomous Vials olikin massiivinen lähtölaukaus kohti juhlavuotta. 

 

Parfyymikokoelma on monin puolin poikkeuksellinen tuote jääräpäisten suomalaisten miesten kosmetiikkamarkkinoilla – se on yhdeksän tuoksun arsenaali, josta jokainen mies voi poimia juuri oikeaan päivään, tilanteeseen tai hetkeen sopivan tuoksun.

Jokainen näistä parfyymeista on suunniteltu niin, että ne iskevät juuri oikeaan hetkeen tai tarpeeseen. Unohda se yksi, vuosia kaapissa pyörinyt tuoksu – tässä on kerralla koko setti, jonka avulla pärjäät joka tilanteessa.

Mutta mitä sanoo kansa?

⭐⭐⭐⭐⭐
"Eukko ei anna käyttää jos olen yksin lähdössä liikenteeseen"
– Tyyppi, joka tietää, että tuoksu on puolet taistelusta

⭐⭐⭐⭐⭐
"Tälläinen maajussikin innostui hajuvesistä!"
– Tyyppi, jolla on jo liikaa itseluottamusta

Niin, mutta mikä homma?

Jokainen näistä yhdeksästä tuoksusta on oikeasti uniikki, ja tämä setti ei vain näytä hyvältä kylppärissäsi, vaan sen parfyymit tuoksuvat vielä paremmalta ihollasi.

Nyt puhutaan viskistä, bourbonista, itämaisista mausteista ja merellisistä elementeistä. Venomous Vials tarjoaa jokaiselle miehelle uniikin tuoksun jokaiseen hetkeen.

Dick Johnson's Mayhem – Helvetti repesi Tampereella!

Kymmenen vuotta Dick Johnsonia huipentui Tampereen Pakkahuoneella järjestettyihin Dick Johnson’s Mayhem -festivaaleihin elokuussa 2024.

Lähiöbotoxin energinen keikka villitsi Dick Johnson -yleisön elokuun 2024 lopussa. Kuva: Teemu Tuomioja

Illan avasi The Empire Strikes, ja sen jälkeen Lähiöbotox ja Moon Shot räjäyttivät tajunnat. Noin 700 tyyppiä tulivat Tampereelle nauttimaan illasta, jossa heitettiin dildodartsia, kuunneltiin rockia ja testailtiin Dick Johnsonin tuotteita.

Illan pääesiintyjä oli suomalaisen rock-musiikin superyhtye Moon Shot. Kuva: Teemu Tuomioja

Toimitusjohtaja piti juhlapuheensa ja porukka veti alkoa kaksin käsin. Ilta oli suoraan sanottuna puoliksi show, puoliksi painajainen – mutta sataprosenttisesti puhdasta Dick Johnsonia!

Mitä tästä kaikesta sitten opittiin?

Mutta hei, vaikka tämä tarina alkoi opiskelijakämpän vaatekaapista, ollaan tässä matkalla vähän myös aikuistuttukin: onhan nämä kymmenen vuotta olleet sekoilujen ohella täynnä hiusvahoja, käärmeöljyjä ja Pallivahaa.

Ollaan otettu opiksi (ainakin vähän), ja siitä oman verkkokauppansa perustaneesta pikkupojasta on kasvanut vähän isompi ja viisaampi – mutta ei sentään liian siististi käyttäytyvä – noh, mies.

Dick Johnson osaakin edelleen vetää turpaan niin tuoksuilla kuin asenteellakin, mutta nykyään homma hoidetaan jo ammattimaisin ottein.

Teistä asiakkaista ei voitaisi olla enempää kiitollisia, koska juuri te olette mahdollistaneet tämän kymmenvuotisen taipaleen. Toivottavasti saadaan jatkaa vähintäänkin seuraavat kymmenen vuotta matkaa teidän kanssa, koska perkele kyllä meillä vaan on maailman parhaat asiakkaat.

Jos et usko, niin join the cult!

Keskustelua aiheesta

Kommentoi

Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa. Googlen tietosuoja ja Käyttöehdot löytyvät täältä.

Liquid error (sections/article-blackbackground line 186): Could not find asset snippets/spurit_dmr_collection_template_snippet.liquid